3. Kongres Nauczycieli Fizyki
10.00 – 11.30 – rejestracja Uczestników III Kongresu Nauczycieli Fizyki
11.30 – 12.00 – uroczyste otwarcie III Kongresu Nauczycieli Fizyki
12.00 – 13.00 – wykład plenarny 1: Stulecie technologii kwantowych: od diod do komputerów kwantowych – prof. dr hab. Adam Miranowicz
13.00 – 14.00 – obiad
14.00 – 15.00 – wykład plenarny 2: Wymiana doświadczeń nauczycieli oraz aktywizacja i współzawodnictwo uczniów – prof. UAM dr hab. Grzegorz Musiał, dr Iwona Iwaszkiewicz-Kostka
15.00 – 16.30 – sesja równoległa 1
16.30 – 17.00 – przerwa kawowa
17.00 – 18.00 – sesja równoległa 2
18.00 – dyskusje i wymiana doświadczeń przy grillu na Wydziale Fizyki UAM
09.00 – 11.40
– Rynek Dobrych Praktyk
– zwiedzanie Centrum NanoBioMedycznego UAM
– zwiedzanie Laboratorium Fizyki Widzenia i Optometrii
– Kłopotów od metra – wykład online – Wiktor Niedzicki
– Błędy w nauce – wykład online – Wiktor Niedzicki
11.40 – 12.00 – przerwa kawowa
12.00 – 13.00 – wykład plenarny 3: Prosto i z mocą. O roli języka w nauczaniu fizyki – dr hab. Tomasz Piekot
13.00 – 14.00 – obiad
14.00 – 15.00 – wykład plenarny 4: Bez nauczycieli ani rusz – prof. dr hab. Andrzej Wysmołek
15.00 – 16.30 – sesja równoległa 3
16.30 – 17.00 – przerwa kawowa
17.00 – 18.00 – sesja równoległa 4
09.00 – 10.00 – wykład plenarny 5: Szanse i zagrożenia sztucznej inteligencji w edukacji - mgr Dorota Czech-Czerniak
10.00 – 11.00 – sesja plakatowa z kawą
11.00 – 12.30 – sesja równoległa 5
12.30 – 13.00 – zakończenie III Kongresu Nauczycieli Fizyki
13.00 – 14.00 – obiad
Stulecie technologii kwantowych: od diod do komputerów kwantowych
prof. dr hab. Adam Miranowicz
Zakład Optyki Nieliniowej, Instytut Spintroniki i Informatyki Kwantowej,
Wydział Fizyki UAM
email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
https://isik.amu.edu.pl/staff/
Technologie kwantowe (TK) to technologie, których podstawą działania są prawa i zjawiska mechaniki kwantowej. Hipoteza de Broglie'a (1924) oraz prace Heisenberga (1925) i Schroedingera (1926) zapoczątkowały rozwój TK pierwszej generacji (1.0) począwszy od skonstruowania diod LED (1927) i mikroskopów elektronowych (1931). Sztandarowe przykłady TK 1.0 obejmują też lasery, diody i tranzystory tunelowe, panele słoneczne, czy też powszechnie stosowane metody obrazowania medycznego takie jak: tomografia magnetycznego rezonansu jądrowego (MRI) (przez lekarzy zwana potocznie ,,rezonansem"), tomografia funkcjonalnego magnetycznego rezonansu jądrowego (fMRI) oraz pozytonowa tomografia emisyjna (PET) wykorzystująca anihilację materii z antymaterią. TK 2.0 działają w oparciu o sprzeczne z naszą intuicją zjawiska kwantowe takie jak: splątanie kwantowe (nazwane przez Einsteina ,"upiornym oddziaływaniem na odległość") i superpozycje stanów makroskopowych (czyli tzw. koty Schroedingera), czy też ściskanie i antygrupowanie światła. TK 2.0 mają potencjał zrewolucjonizować wiele dziedzin, w tym metrologię, obliczenia, komunikację, medycynę i nauki przyrodnicze. Omówię pokrótce kwantowe komputery, kryptografię i komunikację kwantową, sensory kwantowe oraz symulacje kwantowe.
prof. dr hab. Andrzej Wysmołek
Wydział Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego,
ul Pasteura 5, 02-093 Warszawa
e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
O współczesnych problemach edukacji, a w szczególności tych dotyczących nauczania fizyki mówi się dużo. Zmieniają się podstawy programowe i wymagania maturalne, ale podstawowy problem jakim jest zmniejszająca się liczba aktywnych nauczycieli fizyki pogłębia się z roku na rok. Oczywiście nie ulega wątpliwości, że najskuteczniejszą zachętą i pierwszym krokiem na drodze pozytywnych zmian, byłoby znaczące podwyższenie wynagrodzeń nauczycieli. Niestety nawet jeśli wynagrodzenia wzrosną, to osób posiadających uprawnienia i gotowych uczyć w szkole jest na rynku pracy coraz mniej. W trakcie wystąpienia postaram się przedstawić różne formalne i nieformalne działania Polskiego Towarzystwa Fizycznego poprzez, które próbuje ono wywierać nacisk na władze edukacyjne w Polsce, aby poprawić istniejący stan rzeczy.
Bardzo ważnym zadaniem edukacji szkolnej jest zapewnienie możliwości rozwoju uczniom szczególnie uzdolnionym. Chciałbym przedstawić działania jakie podejmuje Komitet Główny Olimpiady Fizycznej by wesprzeć nauczycieli w zaangażowaniu w pracę z olimpijczykami.
Coraz poważniejszym wyzwaniem, nie tylko dla nauczycieli, jest przekonanie społeczeństwa, że inwestycja w edukację jest kluczem do dobrobytu. Mam nadzieję, że w otwartej dyskusji będziemy mogli wymienić opinie i pomysły na działania, które poprawią kondycję edukacji (w szczególności nauczania fizyki) w Polsce.
dr hab. Tomasz Piekot
Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego,
kierownik Pracowni Prostej Polszczyzny,
Uniwersytet Wrocławski,
Plac Nankiera 15b 50-140 Wrocław
Standard prostego języka to metoda redagowania wypowiedzi, dzięki której dowolne treści szybciej się czyta, dokładniej rozumie i lepiej zapamiętuje. Efektywnie zredagowane teksty są dostosowane do dzisiejszego kontekstu cywilizacyjnego (pośpiech, przeładowanie informacji) i technologicznego (urządzenia mobilne). Upraszczanie skomplikowanych tekstów jest dziś jednym z najważniejszych trendów w sferze publicznej. Swoje pisma i regulaminy upraszczają urzędy, banki oraz firmy ubezpieczeniowe. Zasady prostej komunikacji przenikają również do świata nauki i popularyzacji wiedzy. Na wykładzie zaprezentowane zostaną najważniejsze techniki prostej komunikacji w kontekście nauczania fizyki - na przykładach z podręczników i materiałów edukacyjnych.
Szanse i zagrożenia sztucznej inteligencji w edukacji
mgr Dorota Czech-Czerniak
Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu
Samorządowa Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II we Wrześni
Treści:
15.00 – 16.30 – Seminarium/Webinarium nauczycielskie - Podsumowanie Europejskiego Festiwalu "Science on Stage", Turku (Finlandia) 12-15.08.2024, cz.1 - Grzegorz Musiał, Iwona Iwaszkiewicz-Kostka
15.00 – 15.30 WYKORZYSTANIE ZADAŃ TURNIEJU MŁODYCH FIZYKÓW W NAUCZANIU (FIZYKA - LICEUM, POZIOM ROZSZERZONY) - Dobromiła Szczepaniak
15.30 – 15.45 POZASZKOLNE NAUCZANIE UCZNIÓW ZDOLNYCH - Tomasz Polak
15.45 – 16.00 FIZYKA W O!MEGA SZKOLE - Weronika Andrzejewska
16.00 – 16.15 GRA FIZYCZNA, CZYLI WYKORZYSTANIE GRYWALIZACJI DO NAUCZANIA W KLASIE 7 - Katarzyna Książek
16.15 – 16.30 FIZYKA W SZKOLE SPECJALNEJ PRYWATNEJ, PAŃSTWOWEJ I MASOWEJ - Maria Rut-Marcinkowska
17.00 – 17.30 DYDAKTYKA FIZYKI JAKO SPECJALNOŚĆ W RAMACH DYSCYPLINY NAUKOWEJ - NAUKI FIZYCZNE - Aneta Mika
17.30 – 18.00 FIZ-FIZ, CZYLI JAK POŁĄCZYĆ SPORT I FIZYKĘ Agnieszka Chudek
17.00 – 18.00 WARSZTATY BUDUJEMY PRZYRZĄDY ILUSTRUJĄCE ZJAWISKA FIZYCZNE - Grzegorz F. Wojewoda
17.00 – 18.00 WARSZTATY CZYTAJ I MYŚL - PO CO NAM WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI Z FIZYKI? - Tomasz Greczyło
15.00 – 15.30 EKSPERYMENT W NAUCZANIU SZKOLNYM - MODELOWANIE WYŁADOWAŃ ATMOSFERYCZNYCH - Jerzy Jarosz
15.30 – 16.00 ŁATWO DOSTĘPNE "SEKRETY" SPRĘŻYSTOŚCI - Adam Buczek
16.00 – 16.15 MODELE ZJAWISK FIZYCZNYCH W GEOGEBRZE - Piotr Pustkowiak
16.15 – 16.30 ZBIÓR ZADAŃ NA WZÓR PUBLIKACJI NAUKOWYCH - Ryszard Wojnecki
15.00 – 15.30 FIZYKA ZAWAŁU SERCA - Aneta Mika
15.30 – 16.00 ZAGADKI FIZYCZNE JAKO NARZĘDZIE DYDAKTYCZNE - Agnieszka Chudek
16.00 – 16.15 NOWE METODY DYDAKTYCZNE W NAUCZANIU FIZYKI – PBL - Magdalena Grajek
16.15 – 16.30 KŁOPOTY Z NIEWAŻKOŚCIĄ - Ludwik Lehman
15.00 – 16.30 WARSZTATY WYKORZYSTANIE KALKULATORÓW NAUKOWYCH NA LEKCJI FIZYKI - Krzysztof Ciesielski
17.00 – 18.30 WARSZTATY TRZY NUMERY Z KULKAMI -Tadeusz Wibig
17.00 – 18.00 ŚWIET(L)NE INSPIRACJE - Katarzyna Książek
17.00 – 18.00 WARSZTATY JAK KORZYSTAĆ Z MATERIAŁÓW EDUKACYJNYCH WSiP DLA SZKOŁY PODSTAWOWEJ W OBLICZU ZMIAN PODSTAWY PROGRAMOWEJ - Tomasz Greczyło
17.00 – 18.00 WARSZTATY FIZYCZNE WKRĘTKI -Justyna Bartol-Baszczyńska
11.00 – 11.30 TROCHĘ O ENERGII - Ludwik Lehman
11.30 – 11.45 MODEL TYCHOŃSKI -Ryszard Wojnecki
11.45 – 12.00 FIZYCZNE PODSTAWY LOTU STATKÓW POWIETRZNYCH Stanisław Bednarek
11.00 – 12.15 CREDO-MAZE: "KOSMOS WIDZIANY Z ŁODZI" GLOBALNY PROJEKT DLA AMBITNYCH NAUCZYCIELI I UCZNIÓW Tadeusz Wibig
11.00 – 11.30 CO TRZY MAŁE ŚWINKI ROBIĄ NA LEKCJACH FIZYKI? - Anna Woźniak
11.30 – 12.00 TECHNOLOGIA CYFROWA W DOŚWIADCZENIACH NA LEKCJACH FIZYKI I STEM - Tomasz Sobiepan
11.00 – 12.00 WARSZTATY BUDUJEMY PRZYRZĄDY ILUSTRUJĄCE ZJAWISKA FIZYCZNE - Grzegorz F. Wojewoda