3. Kongres Nauczycieli Fizyki


5-7 września 2024, Wydział Fizyki i Astronomii UAM, Poznań 
 

Program kongresu

CZWARTEK, 05.09.2024 r.

10.00 – 11.30 – rejestracja Uczestników III Kongresu Nauczycieli Fizyki
11.30 – 12.00 – uroczyste otwarcie III Kongresu Nauczycieli Fizyki
12.00 – 13.00 – wykład plenarny 1: Stulecie technologii kwantowych: od diod do komputerów kwantowych – prof. dr hab. Adam Miranowicz
13.00 – 14.00 – obiad
14.00 – 15.00 – wykład plenarny 2: Wymiana doświadczeń nauczycieli oraz aktywizacja i współzawodnictwo uczniów – prof. UAM dr hab. Grzegorz Musiał, dr Iwona Iwaszkiewicz-Kostka
15.00 – 16.30 – sesja równoległa 1
16.30 – 17.00 – przerwa kawowa
17.00 – 18.00 – sesja równoległa 2
18.00 – dyskusje i wymiana doświadczeń przy grillu na Wydziale Fizyki UAM

PIĄTEK, 06.09.2024 r.

09.00 – 11.40
           – Rynek Dobrych Praktyk
           – zwiedzanie Centrum NanoBioMedycznego UAM
           – zwiedzanie Laboratorium Fizyki Widzenia i Optometrii
           – Kłopotów od metra – wykład online – Wiktor Niedzicki
           – Błędy w nauce – wykład online – Wiktor Niedzicki

11.40 – 12.00 – przerwa kawowa
12.00 – 13.00 – wykład plenarny 3: Prosto i z mocą. O roli języka w nauczaniu fizyki – dr hab. Tomasz Piekot
13.00 – 14.00 – obiad
14.00 – 15.00 – wykład plenarny 4: Bez nauczycieli ani rusz – prof. dr hab. Andrzej Wysmołek
15.00 – 16.30 – sesja równoległa 3
16.30 – 17.00 – przerwa kawowa
17.00 – 18.00 – sesja równoległa 4

SOBOTA, 07.09.2024 r.

09.00 – 10.00 – wykład plenarny 5: Szanse i zagrożenia sztucznej inteligencji w edukacji - mgr Dorota Czech-Czerniak
10.00 – 11.00 – sesja plakatowa z kawą
11.00 – 12.30 – sesja równoległa 5
12.30 – 13.00 – zakończenie III Kongresu Nauczycieli Fizyki
13.00 – 14.00 – obiad

Program kongresu QR code

Zaproszeni Prelegenci

Lista zaproszonych prelegentów:
  • prof. dr hab. Adam Miranowicz, Wydział Fizyki Uniwersytetu im. A.Mickiewicza w Poznaniu
  • prof. dr hab. Andrzej Wysmołek, Wydział Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego w Warszawie
  • prof. UWr dr hab. Tomasz Piekot, Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, kierownik Pracowni Prostej Polszczyzny UWr
  • prof. UŚ dr Jerzy Jarosz, Instytut Fizyki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
  • prof. PP dr inż. Adam Buczek, Wydział Inżynierii Materiałowej i Fizyki Technicznej  Politechniki Poznańskiej w Poznaniu
  • prof. oświaty dr Aneta Mika, wicedyrektor XIV Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi w Szczecinie
  • mgr Dorota Czech-Czerniak Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu, nauczycielka informatyki i matematyki w Samorządowej Szkole Podstawowej nr im. Jana Pawła II we Wrześni.

Biogram

Prof. Adam Miranowicz pracuje na Wydziale Fizyki UAM oraz w RIKEN w Japonii. Specjalizuje się w optyce kwantowej, informatyce kwantowej i nanotechnologiach. Jest laureatem m.in. Nagrody Rubinowicza Polskiego Towarzystwa Fizycznego w 2019 r. oraz Nagrody Naukowej Prezesa Rady Ministrów "za pionierskie wyniki badań naukowych nad podstawami technologii kwantowych" w r. 2021. Obecnie realizuje prestiżowy grant "Maestro" Narodowego Centrum Nauki (2020-2025). Jest w gronie 2% najczęściej cytowanych naukowców na świecie wg Web of Science. Jest członkiem Komitetu Fizyki PAN, Rady Naukowej Krajowego Centrum Informatyki Kwantowej (KCIK) oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia Zaawansowanych Materiałów. Ponadto był m.in. członkiem zespołów eksperckich oceniających projekty badawcze Komisji Europejskiej (ERC Advanced w 2022/2023) i Narodowego Centrum Nauki. Recenzował artykuły złożone do ponad 130 czasopism, w tym pięciu czasopism z serii Nature. Odbył roczne studia pomagisterskie w Oksfordzie i 30 staży naukowych w Japonii od r. 1998. Wykładał na uniwersytetach m.in. w Rostocku i Oksfordzie.

Stulecie technologii kwantowych: od diod do komputerów kwantowych

prof. dr hab. Adam Miranowicz
Zakład Optyki Nieliniowej, Instytut Spintroniki i Informatyki Kwantowej,
Wydział Fizyki UAM
email Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
https://isik.amu.edu.pl/staff/

Technologie kwantowe (TK) to technologie, których podstawą działania są prawa i zjawiska mechaniki kwantowej. Hipoteza de Broglie'a (1924) oraz prace Heisenberga (1925) i Schroedingera (1926) zapoczątkowały rozwój TK pierwszej generacji (1.0) począwszy od skonstruowania diod LED (1927) i mikroskopów elektronowych (1931). Sztandarowe przykłady TK 1.0 obejmują też lasery, diody i tranzystory tunelowe, panele słoneczne, czy też powszechnie stosowane metody obrazowania medycznego takie jak: tomografia magnetycznego rezonansu jądrowego (MRI) (przez lekarzy zwana potocznie ,,rezonansem"), tomografia funkcjonalnego magnetycznego rezonansu jądrowego (fMRI) oraz pozytonowa tomografia emisyjna (PET) wykorzystująca anihilację materii z antymaterią. TK 2.0 działają w oparciu o sprzeczne z naszą intuicją zjawiska kwantowe takie jak: splątanie kwantowe (nazwane przez Einsteina ,"upiornym oddziaływaniem na odległość") i superpozycje stanów makroskopowych (czyli tzw. koty Schroedingera), czy też ściskanie i antygrupowanie światła. TK 2.0 mają potencjał zrewolucjonizować wiele dziedzin, w tym metrologię, obliczenia, komunikację, medycynę i nauki przyrodnicze. Omówię pokrótce kwantowe komputery, kryptografię i komunikację kwantową, sensory kwantowe oraz symulacje kwantowe. 

Biogram

Prof. Andrzej Wysmołek pracuje na Wydziale Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, w Zakładzie Fizyki Ciała Stałego. Odbył wiele staży naukowych w zagranicznych ośrodkach naukowych, między innymi w Instytucie Maxa Plancka w Stuttgarcie oraz w High Magnetic Field Laboratory w Grenoble. Był stypendystą Fundacji na rzecz Nauki Polskiej oraz Fundacji Alexandra von Humboldt’a. Jest laureatem wielu nagród naukowych Rektora Uniwersytetu Warszawskiego. Przez dwie kadencje pełnił funkcję prodziekana ds. studenckich Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, angażując się w poszerzenie oferty studiów oraz wspieranie różnorodnych projektów studenckich - aktualnie jest kierownikiem pracowni projektowej Makersapce@UW. W latach 2016-2020 pełnił funkcję przewodniczącego Oddziału Warszawskiego Polskiego Towarzystwa Fizycznego. Od 1993 roku jest członkiem Komitetu Głównego Olimpiady Fizycznej, przez wiele lat pełnił funkcję sekretarza ds. zadań doświadczalnych, a aktualnie jest jego przewodniczącym. Zainteresowania naukowe prof. Andrzeja Wysmołka związane są głównie z badaniami optycznymi półprzewodników oraz nanostruktur półprzewodnikowych. Aktualnie zajmuje się układami hybrydowymi grafenu z dichalkogenkami metali przejściowych oraz heksagonalnym azotkiem boru. Takie struktury warstwowe, przypominające klocki Lego w nanoskali (Nano Lego), mogą dostarczyć zupełnie nowych rozwiązań w nanotechnologii. Ważną częścią pracy prof. Andrzeja Wysmołka, i równocześnie jego hobby, jest popularyzacja fizyki – szczególnie wykłady z pokazami, które wykonuje wspólnie z uczestnikami zajęć. W roku 2014 otrzymał Nagrodę m. st. Warszawy „za popularyzowanie fizyki poprzez organizowanie wykładów i pokazów dla warszawskich gimnazjalistów i licealistów oraz współpracę z Biurem Edukacji m.st. Warszawy przy rozwijaniu unikatowej w skali kraju Letniej Szkoły Fizyki”.

Bez nauczycieli ani rusz 

prof. dr hab. Andrzej Wysmołek
Wydział Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego,
ul Pasteura 5, 02-093 Warszawa
e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

O współczesnych problemach edukacji, a w szczególności tych dotyczących nauczania fizyki mówi się dużo. Zmieniają się podstawy programowe i wymagania maturalne, ale podstawowy problem jakim jest zmniejszająca się liczba aktywnych nauczycieli fizyki pogłębia się z roku na rok. Oczywiście nie ulega wątpliwości,  że najskuteczniejszą zachętą i pierwszym krokiem na drodze pozytywnych zmian, byłoby znaczące podwyższenie wynagrodzeń nauczycieli. Niestety nawet jeśli wynagrodzenia wzrosną, to osób posiadających uprawnienia i gotowych uczyć w szkole jest na rynku pracy coraz mniej. W trakcie wystąpienia postaram się przedstawić różne formalne i nieformalne działania Polskiego Towarzystwa Fizycznego poprzez, które próbuje ono wywierać nacisk na władze edukacyjne w Polsce, aby poprawić istniejący stan rzeczy.
Bardzo ważnym zadaniem edukacji szkolnej jest zapewnienie możliwości rozwoju uczniom szczególnie uzdolnionym. Chciałbym przedstawić działania jakie podejmuje Komitet Główny Olimpiady Fizycznej by wesprzeć nauczycieli w zaangażowaniu w pracę z olimpijczykami.
Coraz poważniejszym wyzwaniem, nie tylko dla nauczycieli, jest przekonanie społeczeństwa, że inwestycja w edukację jest kluczem do dobrobytu. Mam nadzieję, że w otwartej dyskusji będziemy mogli wymienić opinie i pomysły na działania, które poprawią kondycję edukacji (w szczególności nauczania fizyki) w Polsce.

Biogram

Dr hab. Tomasz Piekot - językoznawca i popularyzator nauki, trener efektywnej komunikacji, nauczyciel akademicki w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Kierownik Pracowni Prostej Polszczyzny, która opracowuje polską wersję standardu „plain language”. Autor książek i poradników na temat sztuki pisania. Mówca TEDx oraz juror FameLab Polska (konkursu dla naukowców).

Prosto i z mocą 

dr hab. Tomasz Piekot
Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego,
kierownik Pracowni Prostej Polszczyzny,
Uniwersytet Wrocławski,
Plac Nankiera 15b 50-140 Wrocław

Standard prostego języka to metoda redagowania wypowiedzi, dzięki której dowolne treści szybciej się czyta, dokładniej rozumie i lepiej zapamiętuje. Efektywnie zredagowane teksty są dostosowane do dzisiejszego kontekstu cywilizacyjnego (pośpiech, przeładowanie informacji) i technologicznego (urządzenia mobilne). Upraszczanie skomplikowanych tekstów jest dziś jednym z najważniejszych trendów w sferze publicznej. Swoje pisma i regulaminy upraszczają urzędy, banki oraz firmy ubezpieczeniowe. Zasady prostej komunikacji przenikają również do świata nauki i popularyzacji wiedzy. Na wykładzie zaprezentowane zostaną najważniejsze techniki prostej komunikacji w kontekście nauczania fizyki - na przykładach z podręczników i materiałów edukacyjnych.

Biogram

mgr Dorota Czech-Czerniak- doradczyni metodyczna nauczycieli informatyki w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu, nauczycielka informatyki i matematyki w Samorządowej Szkole Podstawowej nr im. Jana Pawła II we Wrześni. Autorka innowacji pedagogicznych. Trenerka i edukatorska programów i projektów z obszaru wdrażania technologii w edukacji. Prelegentka na konferencjach edukacyjnych (Inspiracje, Lepsza Edukacja). Trzykrotna laureatka wyróżnienia Listy 100 osób szczególnie zasłużonych do rozwoju cyfryzacji w Polsce. W swojej pracy stawia na nieustanne poszukiwanie skutecznych metod pracy z uwzględnieniem wykorzystania w tym procesie technologii.

Szanse i zagrożenia sztucznej inteligencji w edukacji 

mgr Dorota Czech-Czerniak
Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu
Samorządowa Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II we Wrześni

Treści:

  • wprowadzenie teoretyczne do sztucznej inteligencji;
  • przykładowe aplikacje oparte o AI w warsztacie pracy nauczyciela- case study: generowanie scenariuszy lekcji z uwzględnieniem rożnych metod pracy, kart pracy, kryteriów oceniania, testów, zadań, projektów edukacyjnych itp. (ChatGPT, Copilot); generowanie prezentacji multimedialnej, generowanie plików audio z tekstu, generowanie grafiki, itp.
  • zagrożenia związane ze sztuczną inteligencją - analiza przypadków

Sesje równoległe

 CZWARTEK, 05.09.2024

 Sesja równoległa 1, g.15.00-16.30

Sesja 1.1 – prezentacje - Aula im. F. Kaczmarka

15.00 – 16.30 – Seminarium/Webinarium nauczycielskie - Podsumowanie Europejskiego Festiwalu "Science on Stage", Turku (Finlandia) 12-15.08.2024, cz.1 - Grzegorz Musiał, Iwona Iwaszkiewicz-Kostka

Sesja 1.2 – prezentacje - Aula im. A. Piekary

15.00 – 15.30 WYKORZYSTANIE ZADAŃ TURNIEJU MŁODYCH FIZYKÓW W NAUCZANIU (FIZYKA - LICEUM, POZIOM ROZSZERZONY) - Dobromiła Szczepaniak

15.30 – 15.45 POZASZKOLNE NAUCZANIE UCZNIÓW ZDOLNYCH - Tomasz Polak

15.45 – 16.00 FIZYKA W O!MEGA SZKOLE - Weronika Andrzejewska

16.00 – 16.15 GRA FIZYCZNA, CZYLI WYKORZYSTANIE GRYWALIZACJI DO NAUCZANIA W KLASIE 7 - Katarzyna Książek

16.15 – 16.30 FIZYKA W SZKOLE SPECJALNEJ PRYWATNEJ, PAŃSTWOWEJ I MASOWEJ - Maria Rut-Marcinkowska

 Sesja równoległa 2, g.17.00-18.00

Sesja 2.1 – prezentacje - Aula im. F. Kaczmarka

17.00 – 18.00 Seminarium/Webinarium nauczycielskie - Podsumowanie Europejskiego Festiwalu "Science on Stage", Turku (Finlandia) 12-15.08.2024, cz.2 - Grzegorz Musiał, Iwona Iwaszkiewicz-Kostka

Sesja 2.2 – prezentacje - Aula im. A. Piekary

17.00 – 17.30 DYDAKTYKA FIZYKI JAKO SPECJALNOŚĆ W RAMACH DYSCYPLINY NAUKOWEJ - NAUKI FIZYCZNE - Aneta Mika

17.30 – 18.00 FIZ-FIZ, CZYLI JAK POŁĄCZYĆ SPORT I FIZYKĘ Agnieszka Chudek

Sesja 2.3 – warsztaty - Salka 6/7

17.00 – 18.00 WARSZTATY BUDUJEMY PRZYRZĄDY ILUSTRUJĄCE ZJAWISKA FIZYCZNE - Grzegorz F. Wojewoda

Sesja 2.4 – warsztaty - Aula im. S. Szczeniowskiego

17.00 – 18.00 WARSZTATY CZYTAJ I MYŚL - PO CO NAM WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI Z FIZYKI? - Tomasz Greczyło

 PIĄTEK, 06.09.2024

 Sesja równoległa 3, g.15.00-16.30

Sesja 3.1 – prezentacje - Aula im. F. Kaczmarka

15.00 – 15.30 EKSPERYMENT W NAUCZANIU SZKOLNYM - MODELOWANIE WYŁADOWAŃ ATMOSFERYCZNYCH - Jerzy Jarosz

15.30 – 16.00 ŁATWO DOSTĘPNE "SEKRETY" SPRĘŻYSTOŚCI - Adam Buczek

16.00 – 16.15 MODELE ZJAWISK FIZYCZNYCH W GEOGEBRZE - Piotr Pustkowiak

16.15 – 16.30 ZBIÓR ZADAŃ NA WZÓR PUBLIKACJI NAUKOWYCH - Ryszard Wojnecki

Sesja 3.2 – prezentacje - Aula im. A. Piekary

15.00 – 15.30 FIZYKA ZAWAŁU SERCA - Aneta Mika

15.30 – 16.00 ZAGADKI FIZYCZNE JAKO NARZĘDZIE DYDAKTYCZNE - Agnieszka Chudek

16.00 – 16.15 NOWE METODY DYDAKTYCZNE W NAUCZANIU FIZYKI – PBL - Magdalena Grajek

16.15 – 16.30 KŁOPOTY Z NIEWAŻKOŚCIĄ - Ludwik Lehman

Sesja 3.3 – prezentacje - Aula im. S. Szczeniowskiego

15.00 – 16.30 WARSZTATY WYKORZYSTANIE KALKULATORÓW NAUKOWYCH NA LEKCJI FIZYKI - Krzysztof Ciesielski

 Sesja równoległa 4, g.17.00-18.00

Sesja 4.1 – warsztaty - Salka 6/7

17.00 – 18.30 WARSZTATY TRZY NUMERY Z KULKAMI -Tadeusz Wibig

Sesja 4.2 – prezentacje - Aula im. A. Piekary

17.00 – 18.00 ŚWIET(L)NE INSPIRACJE - Katarzyna Książek

Sesja 4.3 – prezentacje - Aula im. F. Kaczmarka

17.00 – 18.00 WARSZTATY JAK KORZYSTAĆ Z MATERIAŁÓW EDUKACYJNYCH WSiP DLA SZKOŁY PODSTAWOWEJ W OBLICZU ZMIAN PODSTAWY PROGRAMOWEJ - Tomasz Greczyło

Sesja 4.4 – prezentacje - Aula im. S. Szczeniowskiego

17.00 – 18.00 WARSZTATY FIZYCZNE WKRĘTKI -Justyna Bartol-Baszczyńska

 SOBOTA, 07.09.2024

 Sesja równoległa 5, g.11.00-12.30

Sesja 5.1 – prezentacje - Aula im. F. Kaczmarka

11.00 – 11.30 TROCHĘ O ENERGII - Ludwik Lehman

11.30 – 11.45 MODEL TYCHOŃSKI -Ryszard Wojnecki

11.45 – 12.00 FIZYCZNE PODSTAWY LOTU STATKÓW POWIETRZNYCH Stanisław Bednarek

11.00 – 12.15 CREDO-MAZE: "KOSMOS WIDZIANY Z ŁODZI" GLOBALNY PROJEKT DLA AMBITNYCH NAUCZYCIELI I UCZNIÓW Tadeusz Wibig

Sesja 5.2 – prezentacje - Aula im. A. Piekary

11.00 – 11.30 CO TRZY MAŁE ŚWINKI ROBIĄ NA LEKCJACH FIZYKI? - Anna Woźniak

11.30 – 12.00 TECHNOLOGIA CYFROWA W DOŚWIADCZENIACH NA LEKCJACH FIZYKI I STEM - Tomasz Sobiepan

Sesja 5.3 – prezentacje - Aula im. S. Szczeniowskiego

11.00 – 12.00 WARSZTATY BUDUJEMY PRZYRZĄDY ILUSTRUJĄCE ZJAWISKA FIZYCZNE - Grzegorz F. Wojewoda

WSPÓŁORGANIZATOR

ODN
CASIO
Logo IMAGE
Logo Nowa ERA
Logo WIR
Patronat Honorowy Rektora AUAM
Patronat Uniwersytetu Wrocławskiego

3. Kongres Nauczycieli Fizyki
Wydział Fizyki i Astronomii UAM,
ul. Uniwersytetu Poznańskiego 2, 61-614 Poznań,
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

@ Copyright 2024 Wydział Fizyki i Astronomii UAM. All rights reserved.
Webdesign M&J Latosińskie

Photo: A. Pawska (Aneta Pawska, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons),
K. Duda (Krzysztof Duda, CC BY 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/3.0>, via Wikimedia Commons)